Búrame konšpirácie: Titanic sa nikdy nepotopil

Zdroj:Theindependent.com
Zdieľaj článok so svojimi priateľmi

14. apríla 1912 RMS Titanic, najväčšia loď na oceáne s 2 200 pasažiermi a členmi posádky, narazila do ľadovca. Do troch hodín bola loď potopená, pričom so sebou vzala približne 1 500 životov. Potopenie Titanicu je dodnes jednou z najznámejších a najšokujúcejších morských katastrof v histórii. Rovnako ako mnohé iné katastrofy, aj táto vyvolala množstvo otázok a konšpiračných teórií. Existuje napríklad teória o tom, že loď bola prekliata starovekou múmiou alebo šlo o plán zbohatlíka J. P. Morgana zbaviť sa bohatých rivalov ako napríklad Johna Jacoba Astora IV., Isadora Strausa či Benjamina Guggenheima.

Zdroj: history.com

Jedna z najznámejších konšpiračných teórií je ale celkom iná: Titanic sa nikdy nepotopil.

„Je to naozaj jedna z mála konšpiračných teórií, ktoré považujem za uveriteľné,“ napísal používateľ Redditu v odpovedi na otázku „Ktorá konšpiračná teória je natoľko uveriteľná, že by mohla byť pravdivá?“

Táto teória začína faktom, že sesterská loď Olympic bola počas plavby zo Southamptonu v Anglicku do New Yorku v septembri 1911 poškodená a musela sa vrátiť do lodiarne Harland and Wolff v Belfaste, aby bola opravená. Následne pokračovala do New Yorku a späť. Vrátila sa do Belfastu na ďalšie opravy v marci 1912, niekoľko týždňov predtým, ako Titanic vyplával. Konšpiračná teória tvrdí, že spoločnosť White Star line považovala Olympic za príliš vážne poškodenú na to, aby bola naďalej zisková, a preto ju v určitom okamihu vymenili za Titanic. Potopenie sa im hodilo, nakoľko sa zbavili poškodenej lode, ktorá im spôsobovala viac strát ako ziskov, a dokonca získali po potopení „Titanicu“ vysoké poistné.

Trocha faktov

RMS Titanic bola jednou z troch lodí, ktoré boli objednané a postavené pre spoločnosť White Star Line medzi rokmi 1911 a 1914. Prvá loď, ktorá dala názov celej triede, bola RMS Olympic. RMS Titanic bola dokončená o rok neskôr a RMS Britannic uzavrela túto sériu v roku 1914.

Mohlo by vás zaujímať:  21 zaujímavosti o vírusoch a baktériách, o ktorých ste možno nevedeli

Napriek veľkému rozruchu pri ich spustení, žiadna z týchto lodí nemala preslávenú kariéru. Britannic nevydržal viac ako pár rokov. Počas prvej svetovej vojny ho požiadala Kráľovská námorná flotila o výpomoc a bola nakoniec potopená mínou v roku 1916 pri ostrove Kea v Grécku. Dnes leží v hĺbke 122 metrov a je považovaná za najväčší vrak lode na svete.

Oproti tomu mala Olympic celkom slušnú životnosť. Vydržala 24 rokov a bola vyradená a predaná na šrot až v roku 1935. Dokonca slúžila aj počas prvej svetovej vojny, kde získala prezývku „Stará a spoľahlivá“. V skutočnosti mala len jednu vážnu nehodu, keď sa zrazila s HMS Hawke pri južnom pobreží Spojeného kráľovstva. Pre spoločnosť White Star Line to bola finančná katastrofa. Hawke spôsobila dva obrovské otvory v trupe Olympic. Loď začala naberať vodu, pričom došlo aj k poškodeniu vrtule. Na mesiace bola vyradená, pričom opravy pohltili čas a zdroje, ktoré by inak boli použité na Titanic. A tu sa zrodila teória…

„Dôkazy“

Existuje niekoľko argumentov, ktoré zástancovia tejto konšpiračnej teórie považujú za nezvratné dôkazy. Prvým je napríklad fakt, že Titanic nikdy nemal verejnú prehliadku pred svojou plavbou. To aby si nikto nevšimol, že to bola vlastne loď Olympic…

Iní poukazujú na počet a tvar okien oboch lodí: „Neexistuje žiadny dôvod, prečo by stavitelia lode menili okná na Titanicu, keď už boli takmer hotoví. Jediné vysvetlenie je, že loď, ktorá opustila prístav 10. apríla 1912 a stretla svoju tragickú smrť pri Newfoundlande, nebola Titanic, ale vlastne Olympic.“

Sú ale argumenty relevantné? Vlastne ani nie. Titanic síce nemala verejnú prehliadku pred odchodom na svoju prvú plavbu, ale rozhodne neodplávala bez toho, aby ju niekto skontroloval. Britská obchodná komisia kontrolovala loď počas a po jej výstavbe a taktiež upozornila na jej nedostatky. Do lodeníc chodili dokonca aj návštevníci a novinári, ktorí fotografovali loď počas jej stavby.

Mohlo by vás zaujímať:  Temná stránka zamestnancov Hollywoodskych hviezd

Zmeny v počte okien sú tiež zaznamenané. Olympic, rovnako ako Titanic, bol pôvodne vybavený rovnakým usporiadaním: 14 okien na ľavej strane svojej prednej časti, ale neskôr boli pridané ešte ďalšie dve. Tie sa objavili už v marci 1912.

Zdroj: Reddit.com

Aká je pravda?

Predseda White Star Line, Bruce Ismay, potvrdil, že Titanic stál 7 500 000 dolárov a bol poistený na 5 000 000 dolárov. Keď porovnáme hodnotu poistky s nákladmi na loď, Titanic bol poistený len na dve tretiny svojich nákladov. Medzi poistným plnením a nákladmi na stavbu lode bol rozdiel 2 500 000 dolárov. Úmyselne potopiť loď, ktorá bola nepoistená v hodnote 2 500 000 dolárov by bol nezmysel. Nielenže by to bolo neetické, nevýnosné a nelegálne, ale poškodilo by to aj meno a dôveryhodnosť spoločnosti.

Ďalšími mnohými dôkazmi sú artefakty z vraku lode označené číslom 401. Ide o konštrukčné identifikačné číslo Titanicu. Loď Olympic bola označená číslom 400.

Potopil sa Titanic naozaj tak, ako nám to tvrdia historické knihy a James Cameron? Alebo to bol len plán, ako získať finančné prostriedky pre spoločnosť a jej neistú budúcnosť? V tomto prípade sa pravda zdá byť dosť jednoznačná. Ani táto konšpiračná teória, žiaľ, neobstojí.